Формування системи професійних кваліфікацій в Україні

2018-01-30

Родіон Колишко, директор Інституту професійних кваліфікацій

Прийняття у 2017 році Закону України «Про освіту», безперечно, було важливою подією, яке дало поштовх багатьом процесам у реформуванні сфери освіти і кваліфікацій. Одним з таких процесів, який має реалізуватися протягом 2018 року, є формування і закріплення Національної системи кваліфікацій.

Про необхідність формування Національної системи кваліфікацій експерти говорили давно, перші розмови почалися ще у 2012 році під час розроблення законопроекту № 0957 «Про систему професійних кваліфікацій». На той час ідея була не підтримана ані владою, ані експертним співтовариством.

Але, як-то кажуть, час настав.

Почнемо з того, що сьогодні КОЖЕН, хто закінчив заклад формальної освіти (училище, технікум, коледж, університет тощо) має кваліфікацію, яка присвоюється навчальним закладом по результатах успішного виконання вимог освітнього процесу. І це призводить до питання, яке останнім часом випускники більшості навчальних закладів країни чують з боку роботодавців під час прийняття на роботу: а що насправді ти вмієш робити?

Відповіді на це питання, зазвичай, різні, але неможливість дати чітку відповідь на поставлене запитання призвела до того, що спеціалістів, наприклад, технічних спеціальностей (токарів, інженерів, технологів) роботодавці часто беруть на роботу не тому, що вони є КВАЛІФІКОВАНИМИ спеціалістами, а завдяки їхнім, так званим, soft skills (навички, що характеризують здатність особи ефективно працювати, але не пов’язані із його/її фахом): готовність працювати в команді, мотивованість до змін, вміння робити презентації тощо. Одного разу у приватній бесіді один відомий виробник сільгоспмашин, відповідаючи на моє здивування мотивами взяти на роботу таких кандидатів зазначив: « Я вже стомився шукати спеціалістів по професійних якостях, які знають хоча б основи сопромату Немає їх… вчу на робочому місці…».

Ця ситуація підводить нас до двох блоків запитань.

Перший блок - а яким має бути кваліфікований спеціаліст? Чим, як і хто може підтвердити, що один спеціаліст є кваліфікованим, а другий – ні? Відповідь на ці питання може дати система незалежного від навчального закладу підтвердження кваліфікацій у кваліфікаційних центрах. Питання для України з одного боку нове, хоча окремі професійні співтовариства (адвокати, нотаріуси, маркетологи, аудитори та інш.) мають свої іноді навіть міжнародні незалежні системи підтвердження кваліфікації.

Другий блок запитань пов'язаний із самим розумінням професійної кваліфікації. Яка вона? Чим відрізняється від освітньої кваліфікації? Яким чином і за допомогою яких інструментів вимірюється?  Відповіді на ці питання складніші, тим більше, що загальне розуміння в цій  сфері не сформовано.

Цим матеріалом Інститут професійних кваліфікацій розпочинає публічну дискусію на шпальтах нашого та партнерських сайтів щодо зазначених питань. Ми гарантуємо професійний підхід до аналізу різних точок зору на поставлені та інші питання, що виникають чи виникатимуть як під час розроблення відповідних нормативних актів, так і в процесі їх впровадження.

Слідкуйте за повідомленнями!