Що робити з дуальною освітою?

2019-11-13

Практику реалізації дуальної форми набуття освіти обговорювали під час міжнародної конференції з питань дуальної освіти, проведеної АТ «Укрзалізниця» 12 листопада 2019р.

Під час Конференції учасники в черговий раз мали можливість ознайомитися з досвідом впровадження дуальної освіти в Німеччині та обговорити проблемні моменти впровадження дуальної освіти в Україні.

Учасники конференції були одностайні в тому, що сьогодні не створено сприятливих умов для того, щоб дуальна освіта, правильніше, дуальна форма здобуття освіти, реалізовувалася в Україні. На думку Директор Інституту професійних кваліфікацій Родіона Колишка, який брав участь у Конференції, головною проблемою повноцінного впровадження дуальної освіти в Україні є відсутність довіри між роботодавцем, закладом освіти і органом влади щодо можливості формування в учня необхідних компетенцій.

Крім цієї, більш стратегічної проблеми, багато більш тактичних проблем не сприяють впровадженню дуальної форми здобуття освіти, зокрема:

  • Вік осіб, що можуть брати участь у цій формі здобуття освіти (16 чи 18);
  • Статус цих осіб – вони учні чи працівники?
  • Умови допуску осіб до робочих місць, особливо до робочих місць з підвищеною небезпекою;
  • Критерії відбору наставників з боку підприємства, розвиток їх педагогічних здібностей, питання заохочення;
  • Критерії відбору роботодавців, що можуть брати участь у реалізації дуальної форми здобуття освіти та інші.

Однією з наскрізних проблем, що заважає реалізації  дуальної форми здобуття освіти є відсутність нормативного акту – положення – яке має дати відповідь на більшість із порушених питань. Дивує, що таких положень має бути два – для професійної та вищої освіти. На думку експертів Інституту професійних кваліфікацій наявність двох положень про впровадження дуальної освіти не є правильним і не сприятиме можливостям переходу випускників професійної освіти до вищої і навпаки.

За результатами конференції мають бути підготовлені відповідні рекомендації, які будуть надіслані до Міністерства освіти і науки України.